اگر «دربارهی الی» در همان زمان عید اکران میشد بیشتر از «اخراجیها2» میفروخت
خبر آنلاین
ـ برنامهریزی دقیق در مورد اکران، نمایش فیلمها در مدت زمانی طولانیتر و کاهش سالنها میتواند روی فروش آثار تاثیر زیادی داشته باشد. به گونهای که میتوان گفت فروش «اخراجیها 2» در صورتیکه «درباره الی» همزمان با آن اکران میشد، هیچگاه به این رقم نمیرسید
فروش فیلمهای سینمایی در سال 1388 نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته که بخشی از این افزایش به بالا رفتن قیمت بلیتها و بخش دیگر به جذابیت بیشتر فیلمها برای تماشاگران بازمیگردد.
به گزارش خبرآنلاین، فروش رکوردشکن «اخراجیها 2» به کارگردانی مسعود دهنمکی آغاز خوبی برای اکران در سال 1388 بود، رونق سالنهای سینما با داغ شدن بازار انتخابات ریاست جمهوری و در ادامه آن مسائل پس از انتخابات جای خود را به رخوتی داد که تا نیمههای مرداد ماه نیز ادامه داشت و بالاخره با افزایش فروش «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و پس از آن اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان جان تازهای گرفت.
امیرحسین علمالهدی، کارشناس سینما در مورد وضعیت اکران عمومی فیلمها در سال 1388 و فروش آثار به خبرآنلاین، گفت:« هرچند که فروش بالای «اخراجیها 2» یک استثنا بود اما در ادامه هم مجموع فروش فیلمها و میزان استقبال صورت گرفته از آثار نسبت به یکی دو سال گذشته رشد داشته است.»
او با تاکید براینکه تعداد فیلمهایی که فروشی بالاتر از 500 و 600 میلیون تومان داشته نسبت به سالهای گذشته بالاتر بوده، در مورد دلیل افزایش فروش فیلمها گفت: «بخشی از دلیل افزایش فروش فیلمهای سینمایی میتواند به بالاتر رفتن قیمت بلیتهای مربوط باشد اما واقعیت این است که تعداد تماشاگرانی هم که در سالنهای سینما حاضر شدهاند، نسبت به یکی دو سال قبل بیشتر بودهاند.
«اخراجیها2 »، «دربارهی الی... »، «زندگی شیرین»، «دو خواهر»، «بیپولی»، «کتاب قانون»، «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» هشت فیلم پرفروش امسال هستند که بخش عمدهای از آن را فیلمهای کمدی تشکیل میدهد. این کارشناس سینما در مورد این فیلمها گفت: «نکته خوشحال کننده در مورد فهرست فیلمهای پرفروش سینمای ایران، این است که میتوان اسامی فیلمهای فرهنگیتر و متفاوتتر را در این لیست دید. وجود «درباره الی» و «بیپولی» در این فهرست نشان میدهد که تماشاگران سینمای ایران علاقمند به دیدن این گروه از فیلمها هم هستند.»
او این را نشانهای میداند که میتوان به ژانرهای دیگر غیر از کمدی هم توجه کرد و به این ترتیب تعداد بیشتری از تماشاگران را به سالنهای سینما آورد.
علمالهدی در مورد تاثیر برنامه طراحی شده برای اکران ماه رمضان بر افزایش فروش فیلمهای سینمایی گفت: «زمانی که پیشنهاد اکران فیلمها به صورت شبانه در ماه مبارک رمضان مطرح شد، کمتر کسی تصور میکرد که به این میزان از موفقیت دست پیدا کند اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و دیدیم که برنامهای درست در مورد اکران فیلمها تا چه حد میتواند بر میزان فروش حتی در فصلهای کم رونق اکران تاثیر بگذارد.»
او ادامه داد: «60 تا 70 درصد کل فروش فیلمها در تهران مربوط به سینماهای فرهنگ، پردیس رازی، تماشا، آزادی، اریکه ایرانیان و سینما ایران است. البته باید این مساله را در نظر داشت که مخاطبان مراجعه کننده به پردیسها اغلب همان مخاطبان سالهای دیگر هستند که با وجود سالنهای با کیفیت مجموعههای تازهتر را انتخاب کردهاند. براساس آمار موجود، 80 تا 90 درصد این سالنها همان مخاطبان قبلی سینما هستند و 10 تا 20 درصد به واسطه وجود این پردیسها به تازگی به سینماها آمدند.»
علمالهدی وضعیت اکران فیلمها را تا پایان سال چنین ارزیابی کرد: «تصور نمیکنم امسال تا پایان سال با پدیده تازهای در اکران روبرو شویم . اما برای بهبود اوضاع اکران سال آینده باید شورای صنفی نمایش آیین نامه اکران را قبل از پایان بهمن ماه تدوین کند.»
او در نگاهی کلی به اکران فیلمها در سال 1388 گفت:« برنامهریزی دقیق در مورد اکران، نمایش فیلمها در مدت زمانی طولانیتر و کاهش سالنها میتواند روی فروش آثار تاثیر زیادی داشته باشد. به گونهای که میتوان گفت فروش «اخراجیها 2» در صورتیکه «درباره الی» همزمان با آن اکران میشد، هیچگاه به این رقم نمیرسید.»
0 comments:
Post a Comment