Friday, February 5, 2010

با شنیدن صدای پسر به گریه افتاد: حالا می دانم زنده است


سیمونه مکاری

سیمونه مکاری قصد دارد با نخستین پرواز ممکن به پورتو پرنس برود
یک برنامه رادیویی بی بی سی به یک مادر آمریکایی-هائیتی ای کمک کرد تا پسرش را در شهر "پورتو پرنس"، پایتخت ویران شده هائیتی، بازیابد.
"سیمونه مکاری" که در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا زندگی می کند، از زمان وقوع زلزله ماه گذشته از"پیناسه"، پسر ۱۶ ساله اش بی خبر بود. پیناسه در زمان وقوع زلزله در هائیتی درس می خواند.
اما پس از اینکه پیناسه شماره تلفن مادرش را به شکل پیامک به برنامه رادیویی "ارتباط با هائیتی" (Connexion Haiti) می فرستد، تهیه کنندگان این برنامه مادر او را می یابند و به او اطلاع می دهد که او زنده است.
این برنامه به زبان" کرئول"، زبان بومی مردمان هائیتی، هر روز به مدت بیست دقیقه پخش می شود.
به کمک این برنامه، مادر و پسر برای نخستین بار پس از زلزله ۱۲ ژانویه که براثر آن حداقل ۱۵۰ هزار نفر کشته شدند، با هم تلفنی صحبت کردند.
روز یکشنبه ۳۱ ژانویه، برنامه "ارتباط با هائیتی" پیامکی از "پیناسه" دریافت می کند. او این پیامک را به شماره تلفن برنامه در آمریکا فرستاد.
متن پیامک او چنین بود: "من بی خانمان هستم، کسی که از من نگهداری می کرد مرده است. مادرم سیمونه مکاری است. او آمریکایی است اما نمی تواند به من کمک کند. سفارت تعطیل شده و من در خیابان هستم."
پیناسه شماره تلفن مادرش را هم داده بود اما وقتی بی بی سی با شماره تماس گرفت، مشخص شد که تلفن اشتباه بوده است.
روز سه شنبه، در برنامه "ارتباط با هائیتی" از پیناسه خواسته شد تا دوباره شماره را بفرستد. او درحال گوش کردن به برنامه بود و بلافاصله شماره درست را به وسیله پیامک فرستاد.
وقتی بی بی سی به سیمونه تلفن کرد تا به او بگوید که پسرش زنده است، سیمونه به گریه افتاد و گفت: "من درجستجوی او بودم ! او، تنها پسرم! از زمان زلزله نتوانستم چیزی بخورم یا لحظه ای بخوابم."
او به بی بی سی گفت که خیلی سعی کرده به هائیتی سفر کند اما نتوانسته پروازی پیدا کند و از آنها خواست تا به او برای یافتن پسرش کمک کنند.
گروه تهیه کننده برنامه ارتباط با هائیتی در پورتو پرنس، برنامه ای برای تماس و گفت و گو با پیناسه گذاشت.
سپس از طرف برنامه به سیمونه تلفن شد و صدای پسرش برایش پخش شد. او همینطور که به صدای پسرش گوش می داد آهنگی را که مضمون شکرگزاری از خدا را داشت، زیر لب زمزمه کرد.
روز چهارشنبه، سیمونه به بی بی سی گفت که سرانجام موفق شده مستقیم با پسرش صحبت کند.
او گفت: "او هنوز درخیابان است، اما حداقل می دانم که زنده است. می دانم که همه چیز درست می شود."
سیمونه اضافه می کند که با نخستین پرواز ممکن به پورتو پرنس خواهد رفت.
سیمونه و پسرش یکی از صدها هزار خانواده ای هستند که بر اثر زلزله از یکدیگر جدا شده و از حال هم بی خبرند.
صلیب سرخ برای یافتن خانواده هایی که از هم بیخبرند، برنامه ای در دست اجرا دارد.

0 comments:

Post a Comment

Visitors

 
Daily F Experiences Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template