Sunday, February 7, 2010

زندگینامه محمدعلی فردین


محمدعلی فردین 15 بهمن ۱۳۰۹ در تهران متولد شد. وی سینمای حرفه‌ای را با بازی کوتاهی در فیلم دو قلوها به کارگردانی شاپور یاسمی در نقش برادر دو قلوی ناصر ملک‌مطیعی در چند پلان آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ورزش کشتی اشاره کرد. فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان پس از انقلاب از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد. محمد علی فردین فرزند علی گل فردین در 15 بهمن 1309 شمسی در یک خانواده متوسط و اهل هنر در حوالی خیابان شهباز به دنیا آمد. فردین دارای دو بردار به نام های عباس فردین(تنی) و ایرج فردین(ناتنی) و یک خواهر ناتنی است. او دارای چهار فرزند دو پسر و دو دختر به نام های سعید، سیاوش، عاطفه و آمنه است و از آنها 4نوه دختری و نیز 2 نوه ی پسری به جا مانده است.
فردین یک ورزشکار و نائب قهرمان کشتی جهان در سال 1333 بود. او ابتدا از فوتبال شروع کرد نه به طور حرفه ای و پس از فوتبال شنا، ژیمناستیک و هالتر روی آورد و در پی یک اتفاق به کشتی روی آورد. او با اخذ مدرک دیپلم به سربازی رفت و درجه دار نیروی هوایی شد و در سن 18سالگی ازدواج نمود که تا پایان عمر ادامه داشت. بازیگر مورد علاقه و الگوی هنری او ناصر ملک مطیعی بود. او توسط ناصر ملک مطیعی و با بازی در فیلم چشمه آب حیات وارد سینما ایران شد. فردین با بازی در فیلم های، فردا روشن است و فریاد نیمه شب به کارگردانی ساموئل خاکچیان توانست عنوان بهترین و پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کند، فردین در سال1341 اولین فیلمش را تهیه و خود آن را کارگردانی کرده است. از فیلم های مطرح او می توان به فیلم ساحل انتظار به کارگرانی سیامک یاسمی اشاره کرد. فردین در سال 1343 با بازی در فیلم آقای قرن بیستم تیپ جدیدی را وارد سینما ایران کرد. فردین در سال 1343با بازی در فیلم های چون، گنج قارون و انسان ها و مسیر رودخانه لقب مرد اول سینمای ایران را بدست آورد. او در فیلم چرخ و فلک که بازسازی شده ی یک فیلم هندی (آوراره به کارگردانی و بازیگری راج کاپور بود) به کارگردانی صابر رهبر بازی کرد. در سال 1347 با استفاده از یک داستان هندی فیلم معروف و مشهور سلطان قلب ها را کارگردانی و بازی کرد. از آن زمان به بعد به فردین لقب سلطان قلب ها را دادند. این فیلم در جشنواره سپاس برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. در همان سال فردین برای بازی در یک فیلم وسترن به نام و حالا روحت را به خدا بسپار که در ایران با نام مردانه بکش به نمایش درآمد به ایتالیا رفت.
زنده یاد محمدعلی فردین
زنده یاد محمدعلی فردین

نکته قابل توجه آن است که فردین در این فیلم در کنار ستارگانی مشهوری چون: فابیوتستی و اتوره مانی بازی کرد و در تیتراژ نام او بالاتر از این ستارگان قرار گرفت. فردین پس از بازگشت از ایتالیا استودیویی به نام فرودین فیلم را تاسیس کرد. لازم به ذکر است که فردین صاحب استودیو دالیا فیلم نیز بود ولی همیشه فیلم ها را در فرودین فیلم تهیه می کرد. وی از سال 48 به تهیه کنندگی نیز پرداخت. در سال 1349 می توان به کارگدانی و بازی در چهار فیلم پرفروش سال به نام های قصر زرین، سکه شانس، یاقوت سه چشم و کوچه مردها اشاره کرد. در سال1350 فردین در فیلم همای سعادت محصول مشترک ایران و هند بازی کرد که در این فیلم با بازی در کنار ستارگان هند بر محبوبیت خود افزود. این فیلم در هندوستان با نام صبح و شام به نمایش درآمد. فردین در فیلم های چون میعاد گاه خشم و راز درخت سنجد از جلال مقدم و بابا شمل از حاتمی نیز نقش آفرینی کرده است. فیلم بابا شمل برنده جایزه دومین فیلم سال از جشنواره سپاس شد. بعد از این فردین فقط در فیلم هایی که خود تهیه کننده و کارگردان آن بود، بازی می کرد. از این فیلم ها می توان به فیلم های چون جهنم + من، جبار سر جوخه فراری که در نوروز 1352به فروش سرسام آوری رسید. فردین در سال 1353 دوباره پرکار شد و در فیلم هایی چون جوانمرد و ناجورها بازی کرد. او در سال 1355 در فیلم غزل با شخصیت متفاوتی ایفا نقش نمود. آخرین فیلم او قبل از انقلاب بر فراز آسمان ها بود که خود کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم بر عهده داشت. فردین پس از انقلاب در آخرین فیلم خود ساخته ایرج قادری به نام برزخی ها ایفای نقش نمود و در همان فیلم وداع تلخ فردین از سینما ایران به چشم می خورد. فردین بعد از انقلاب به کار فرش فروشی و قنادی روی آورد. فردین دوست صمیمی جهان پهلوان تختی و پدری مهربان برای چهار فرزند خود و حامی مستضعفان بود. روح محمدعلی فردین شاد.

0 comments:

Post a Comment

Visitors

 
Daily F Experiences Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template